Wednesday, September 20

Makanan Perlu Dielak Oleh Ibu Hamil


Assalamualaikum dan selamat sejahtera.

Tak dinafikan semasa hamil, macam-macam makanan yang boleh memikat selera kita. Tapi hati-hati bila pilih makanan, sebab ada beberapa makanan yang boleh membahayakan kandungan anda dan boleh menyebabkan keguguran. Haaa bahaya kan.

Jadi hari ini Fizah nak share beberapa jenis makanan yang perlu anda kurangkan pengambilannya atau lebih mudah elakkan pengambilannya especially pada awal kehamilan. Kredit

1. Daging Mentah



Daging mentah merupakan makanan yang berbahaya yang harus dielakkan semasa hamil kerana dikhuatiri tercemar dengan bakteria Listeria. Jika anda hamil sebaiknya tak perlulah makan daging yang tak berapa masak, lebih baik makan yang betul-betul masak ok?


2. Sushi


Ya Sushi, jika anda gemar makan Sushi terutama yang mrnggunakan ikan mentah, elakkan dari memakannya kerna di khuatiri ikan tersebut mungkin mengandungi merkuri. Ikan yang mengandungi merkuri boleh menyebabkan masalah kelembapan janin dan kerosakan pada otak bayi.


3. Seafood Yang Dibakar Atau Disalai


Seafood yang dibakar mungkin dijangkiti dengan bakteria Listeria. Sebaiknya ibu hamil jangan makan seafood yang dibakar sebaiknya masak dengan sempurna.


4. Ketam



Menurut kajian perubatan Oriental, ketam mempunyai kesan pada tumor sehingga berisiko tinggi dan boleh menyebabkan keguguran atau kelahiran pra-matang.


5. Ikan Yang Tercemar


Hati-hati bila nak makan ikan, kena pastikan ikan tersebut tidak dicemari sebab ia boleh menyebabkan anda keguguran. Seeloknya kena pastikan dulu ikan tu memang segar.


6. Kerang Mentah


Macam daging mentah tadi, seeloknya ibu yang hamil ni makan makanan yang telah di masak dengan sempurna yang belum masak atau separuh masak ni elakkan buat sementara waktu.


7. Telur Mentah


Telur mentah memang makanan sihat untuk ibu hamil, tapi bukan telur mentah. Ia berkemungkinan terdedah kepada Samonella. Mayonis, ais krim buatan sendiri atau custard, dan sos yang biasanya ada bahan dengan telur mentah juga perlu berhati-hati.


8. Keju Lembut


Keju lembut import terutamanya mungkin mengandungi bakteria Listeria yang membahayakan kandugan.


9. Sayuran Mesti Dicuci



Sayuran mesti dicuci untuk elakkan pencemaran toksoplasmosis yang mencemar tanah dimana sayur itu ditanam.


10. Nanas


Nanas mengandungi bromelain dengan kesan melembutkan rahim dan menyebabkan keguguran pada tempoh tiga bulan diawal kehamilan. Jika anda katakan anda makan tidak jadi apa-apa itu mungkin anda tapi pada orang lain mungkin ketahanan pada orang berbeza.


11. Betik Muda



Betik muda atau betik hijau adalah makanan yang berbahaya untuk ibu hamil. Betik muda mengandungi enzim yang boleh menyebabkan pengecutan rahim dan membahayakan kandungan.


12. Kentang Yang Tumbuh Tunas Hijau



Kentang yang sudah tumbuh tunas bukan sahaja bahaya pada ibu hamil ye.


13. Epal Liar


Epal liar biasanye digunakan untuk dibuat makanan ringan seperti asam. Menurut kajian epal liar membahayakan kandungan seperti bayi pra-matang.


14. Buah Pic




Buah-buahan sememangnya penting untuk ibu hamil tapi buah Pic boleh menyebabkan pendarahan. Jika anda katakana anda tidak ada apa-apa makan buah ini ketika hamil, itu bergantung pada tahap ketahanan seseorang ibu hamil. Jadi perlu berhati-hati.


15. Ikan Dalam Tin



Ikan dalam tin harus dihindari kerana dikhuatiri tercemar dan mengandungi bahan-bahan yang tidak baik untuk kesihatan ibu hamil.


16. Jus Dalam Tin


Pastikan anda menyemak label jus dalam tin samaada ianya sudah dipasteur atau tidak kerana bimbang akan bakteri E-coli. Sebaiknya anda buat saja jus buah sendiri dirumah ok?


17. Pengambilan Vitamin C Berlebihan


Vitamin C merupakan makanan perancang keluarga secara semulajadi. Jika anda ambil secara berlebihan akan membahayakan kandungan anda.


18. Biji Bijan Dan Madu


Jangan salah faham ye. Benar madu adalah makanan sunah dan baik untuk ibu hamil. Disini Fizah nyatakan adalah makan bijan BERSAMA madu. Tapi ibu hamil digalakkan makan bijan hitam seminggu sebelum bersalin untuk anda mudah tahu tanda untuk bersalin.


19. Lidah Buaya


Lidah buaya boleh menyebabkan pendarahan jika DIMAKAN. Tapi masih selamat untuk digunakan sebagai sapuan luaran.


20. Hati Ayam Dan Lembu



Makanan ini tidak baik untuk anda kerana dikhuatiri terkena jangkitan dan beracun, jadi berhati-hati. Jika anda katakana makan makanan ini untuk tambah darah, anda seharusnya mencari makanan lain yang lebih baik untuk kandungan anda. Kita sendiri sudah tahu makanan organ dalaman ini adalah tidak baik jadi tak kan kita nak makan untuk bayi yang masih dalam kandungan kan.

Sekian dulu buat masa ini.
Terima kasih kerana sudi membaca 😊😊

1 comment:

  1. Satu post yang sangat membuka mata..Siapa sangka rupanya madu dan aloe vera boleh mendatangkan mudarat jika diambil dengan cara yang salah..

    ReplyDelete

Terima kasih sudi singgah dan tinggalkan komen di blog Fizah. InsyaAllah kunjung balas akan menyusul dari Fizah :)