Monday, January 12

Apa itu Bintik / Bintil Kolesterol

Pernah dengar apa itu bintik / bintil kolestrol ?

Anda pernah nampak masalah ini pada kulit seseorang tak? atau anda sendiri ada masalah ini? Apa sebenarnya bintik / bintil yang kerapkali kelihatan di sekitar mata dan pipi ni ya? Bintik ini kita panggil bintik kolesterol dan biasanya boleh terjadi kepada sesiapa sahaja termasuklah budak-budak yang masih kecil (peringkat sekolah). Pernah jumpa kan?

Bintik Kolestrol
Bintil kolesterol - atau Xanthomas - adalah lebihan lemak yang terbina di bawah kulit. Sesiapa pun boleh mempunyai bintil-bintil kolesterol ni, tetapi mereka yang paling biasa biasanya muncul pada orang tua dan orang-orang yang mempunyai tahap kolesterol darah tinggi. Xanthomas boleh muncul di mana-mana sahaja pada badan, tetapi mereka biasanya terdapat pada siku, lutut, tangan, kaki, sendi, tendon dan punggung.

Xanthomas di tangan
Namun demikian, apabila bintil kolesterol terbentuk pada kelopak mata, ia dipanggil Xanthelasma Palpebra. Keadaan ini biasanya tidak semestinya dikaitkan dengan tahap kolesterol yang tinggi.

Xanthelasma Palpebra
Bintik Kolesterol boleh berbeza dari segi saiz, ada sangat kecil dan ada yang lebih besar dari 3 inci. Biasanya dalam rupa seperti lebihan daging berwarna putih atau kekuningan, kadang-kadang ada juga yang kelihatan kemerahan atau berwarna merah jambu. Bintik kolesterol ni tidak menyakitkan tapi boleh menggangu penampilan wajah seseorang kalau ada banyak kelihatan di kelopak mata atau di muka.

Rawatan:

Biasanya cara untuk merawat Xanthomas adalah dengan mengenal pasti dan mengawal keadaan yang menyebabkan terjadinya bintil tersebut. Sebagai contoh, xanthomas biasanya dikaitkan dengan paras kolesterol yang tinggi, oleh itu salah satu cara untuk merawatnya adalah dengan cara menurunkan paras kolesterol.

Bintil kolesterol ini juga boleh dikeluarkan melalui terapi laser, pembedahan atau bahan kimia yang dikenali sebagai Asid Trichloroacetic. Walau bagaimanapun, menurut Pusat Perubatan Langone, apabila Xanthoma dikeluarkan melalui pembedahan, ia boleh muncul semula di tempat yang sama.

0 comments:

Post a Comment

Terima kasih sudi singgah dan tinggalkan komen di blog Fizah. InsyaAllah kunjung balas akan menyusul dari Fizah :)